A A A
Home site Contact SiteMap Administracja
    tel. 62 735 55 48
fax: 62 736 10 27
Działy tematyczne

 

Strona główna Zgoda przez internet
Zgoda przez internet
[2016-02-17] Zgoda przez internet

Jesteś niezadowolony z towaru zamówionego przez internet? Sprzedawca nie chce go wymienić? Komisja Europejska właśnie uruchomiła wielojęzyczną platformę internetowego rozstrzygania sporów. Można z niej korzystać niezależnie czy towar został kupiony w kraju czy zagranicą. Alternatywne rozstrzyganie sporów jest szybkim i niedrogim sposobem uzyskania porozumienia - rozstrzygnięcie sporu zabiera średnio 90 dni.

Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet. Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) stanowi punkt kompleksowej obsługi dla unijnych konsumentów i sprzedających dążących do rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zakupów przez internet dokonanych zarówno w kraju, jak i za granicą. Kompleksowa obsługa polega na kierowaniu sporów do korzystających z platformy krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (ADR), które zostały wybrane przez państwa członkowskie po spełnieniu kryteriów jakości i zgłoszone Komisji.

Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: - Konsumenci, którzy napotykają trudności przy zakupach przez internet, najczęściej nie składają skarg, gdyż myślą, że procedura jest zbyt długa, a problem i tak nie zostanie rozwiązany. Platforma internetowego rozstrzygania sporów jest nowatorskim narzędziem, dzięki któremu konsumenci i sprzedający mogą zaoszczędzić czas i pieniądze. Dzięki niej wzrośnie zaufanie konsumentów kupujących przez internet i poprawi się sytuacja przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż transgraniczną, co wzmocni europejski jednolity rynek cyfrowy.

Główne cechy platformy:

  • Platforma jest przyjazna dla użytkownika i dostępna na wszystkich rodzajach urządzeń. Wypełnianie przez konsumentów formularza skargi na platformie ogranicza się do trzech prostych kroków.
  • Dzięki platformie możliwe jest przeprowadzenie całej procedury rozstrzygania sporu w internecie.
  • Platforma jest wielojęzyczna. Na platformie dostępne jest tłumaczenie, aby ułatwić rozstrzyganie sporów między stronami z różnych państw europejskich.

Obecnie około 117 organów alternatywnego rozstrzygania sporów z 17 państw członkowskich korzysta z nowo uruchomionej platformy. Komisja współpracuje z państwami członkowskimi, aby do platformy dołączyły jak najszybciej organy ze wszystkich państw członkowskich i branż. Alternatywne rozstrzyganie sporów (ADR) jest szybkim i niedrogim sposobem rozstrzygania sporów. Rozstrzygnięcie sporu zabiera dzięki niemu średnio 90 dni.

Doświadczenia europejskich konsumentów, którzy skorzystali z alternatywnego rozstrzygania sporów, są najczęściej pozytywne: 70 proc. z nich było zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi za pomocą tej procedury. Jest to dla konsumentów dodatkowa metoda rozstrzygania sporów, która nie zastępuje możliwości oddania sprawy do sądu. Ten drugi sposób jest jednak zazwyczaj kosztowniejszy i dłuższy (jedynie 45 proc. konsumentów jest zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi przez sąd).

Sprzedający również odniosą korzyści z nowej platformy, ponieważ procedury alternatywnego rozstrzygania sporów pozwolą im uniknąć wysokich kosztów sądowych i ułatwią zachowanie dobrych stosunków z klientami.

Kontekst

Podstawą prawną utworzenia platformy internetowego rozstrzygania sporów jest rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich http://ec.europa.eu/wel/images/doc_icons/f_pdf_16.gif, w którym opisano główne funkcje platformy, a także przebieg procedury rozstrzygania sporu zapoczątkowanej na platformie. Rozporządzenie to oparto na dyrektywie w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich http://ec.europa.eu/wel/images/doc_icons/f_pdf_16.gif, której celem jest zapewnienie konsumentom sposobów alternatywnego rozstrzygania sporów wynikających z umów zawartych ze sprzedającymi.

Alternatywne rozstrzyganie sporów możliwe jest niezależnie od rodzaju zakupionego towaru lub usługi, miejsca zakupu – w sklepie tradycyjnym czy internetowym – i od siedziby sprzedającego – w państwie konsumenta czy w innym państwie członkowskim.

Państwa członkowskie ustalają listę krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (organów ADR). Wszystkie organy ADR obecne na tej liście muszą spełniać wiążące wymogi jakości wynikające z unijnych przepisów.

Dodatkowe informacje

 

 

Źródło: Komisja Europejska Przedstawicielstwo w Polsce

 


 


Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
 
 
Punkt Informacji Europejskiej EUROPE DIRECT - OSTRÓW WIELKOPOLSKI
ul. Budowlanych 5
63-400 Ostrów Wielkopolski
tel. 62 736 55 48
infolinia: 800 6 7 8 9 10 11
europedirect-ostrowwielkopolski@ctiw.pl
stat4u